Social bæredygtighed

Social bæredygtighed mener vi er nøglen til fremtidens udviklingsområder. Det er via den sociale forankring, at ansvaret for den samlede bæredygtighed tages. Vi har derfor en ambition om, at vores projekt skal udfylde det tomrum, som skolen efterlader, både funktionelt og som bygningsmasse. Vores afsæt er således “skolen” som kulturbærende funktion. Vi vil skabe et sted, hvor relationer igen kan opstå på kryds og tværs af generationer – nye venskaber, aktiviteter og livsbegivenheder, som man kan mindes med glæde. Det er et stort ansvar at ændre et områdes oprindelige struktur – og det skal helst være til det bedre. Derfor har vi sammensat et team, der kan samle trådene og skabe en ny bydel, som vil blive et bæredygtigt løft til den eksisterende by. Vi ønsker, at den transformation, som Søagerskolen kommer til at gennemgå, skal flettes sammen med det eksisterende område og sociale miljø. De bygninger, vi vil bygge, og de dele vi må arbejde på at genanvende, skal være med afsæt i den mest hensigtsmæssige teknologi og det fremmeste indenfor bæredygtighed. ”Cradle to Cradle” både materialemæssigt og samfundsmæssigt.